Anders Bjøru, daglig leder ved Oppvekstprogrammet i Nord-Trøndelag Fylkeskommune

Vi har gitt de skolene som deltar i vår satsing på 60 minutter daglig fysisk aktivitet tilgang til Aktiv og glad.

Tilbakemeldingene er svært gode, og skolene bruker dette som et viktig supplement til våre

faglig-fysiske aktiviteter.

Aktiv og glad er enkelt å bruke, har god variasjon i fysiske aktiviteter, og dekker i tillegg områdene psykisk helse og sunt kosthold. Jeg kan anbefale Aktiv og glad.

 

Morten Ravlo, lærer ved Markaplassen ungdomskole i Trondheim

er koordinator for "Ungdom i farta", som er et samarbeidsprosjekt mellom Trondheim kommune (Enheten for fysioterapitjenester), HIST (Program for fysioterapeut utdanning), og Den Fysiske Skolesekken.

 

Elevene har tatt godt imot www.aktivogglad.no, og han har allerede registrert bedre oppmøte og et bedre læringsmiljø hos elevene. Kjempe bra!

 

Nina Hanssen, forfatter og gründer

er opprinnelig fra Hommelvik i Trondheim. Hun har skrevet bøkene: Lagspillern, Flow i Hverdagen, Pusten og Løpeglede på Aschehough.

 

‘Gratulerer til Renate Bolland og “Aktiv og Glad”, med et viktig prosjekt som Norge trenger.

Altfor mange barn (og voksne) er passive og sitter for mye foran PCen sin.

Dette opplegget er genialt for her kan barna trene med foreldrene sine hjemme også.

Å gjøre fysisk aktivitet sammen er bra!’

 

Mvh Journalist og forfatter Nina Hanssen og eier av firmaet www.flowcom.no

Ingrid Nelvik, Fysak koordinator i Sør-Trøndelag Fylkeskommune, uttaler seg om “Aktiv og Glad” i Byavisa 13.juni 2014:

 

– Det enkle er ofte det beste

 

En foreleser fra NIH (Norges Idrettshøgskole) som sa at dårlig motorikk er en fare for folkehelsa, det er noe i det. Ikke minst er gleden ved å danse en viktig faktor, og glede i bevegelse kan være spiren til mer aktivitet. Sist men ikke minst mestring.Fylkeskommunen, og Fysak, jobber forebyggende og da er skolen et selvsagt nedslagsfelt. Vi støtter så absolutt arbeidet de gjør, men har foreløpig ikke noe formelt samarbeid. Det enkle er ofte det beste, og som du vet, den beste treningsøkta er den økta det blir noe av, forteller Nelvik.

Ingeborg Brechan, coach og ernæringsfysiolog

 

Vi kan trigge kroppens spenning- og avspenningssystem gjennom pusten. Enkle pusteøvelser med fokus på dyp og rolig pust gjør underverker for både kropp og sinn.

Når vi puster “helt ned i magen” påvirkes det parasympatiske nervesystemet slik at hjerterytmen synker og vi slapper av.

Kun få minutter med denne typen bevissthetstrening kan gjøre det lettere å konsentrere seg, samt sile ut stressede følelser og tanker.

Jeg anbefaler “Aktiv og Glad”!

Våre Samarbeidspartnere:

 © Trenpånett AS. Orgnr. 911 850 117.  Alle rettigheter reservert.